ראשי > אופציות, אופציות מעו"ף > איך ילדה בת 21 עושה כסף באופציות בלי מאמץ – חלק 1

איך ילדה בת 21 עושה כסף באופציות בלי מאמץ – חלק 1

התשובה? היא לא! זה רק חלק מהזבל השיווקי שמסתובב שם בחוץ שגורם לי לרצות להקיא (ואני שונא להקיא!) כל פעם מחדש. התשובה שלי? אני מתכוון להציג מספר רעיונות וגישות לעשיית כסף ממכירת אופציות בבורסה בת"א. למה שתקשיב/י לי ? כי אני לא מוכר לכם כלום. לא אשווק לכם קורסים ולא אמכור לכם לוקשים על האסטרטגיה האדירה שלי כמו כולם שם בחוץ (אם היא כזאת טובה למה למכור אותה בכלל??). אז למה אני כותב את כל זה? כי אני רוצה ליצור פה משהו שאנשים יוכלו לגשת אליו ללא כל הזבל הזה מסביב של קורסים שמבטיחים לכם איך לעשות מיליונים. אני רוצה להגיד לכם את האמת ואני מקווה שתקשיבו לי: לעשות כסף בבורסה זה קשה!

יש הרבה אנשים שרוצים את הכסף שלכם: הבנקים ובתי ההשקעות שגובים מכם עמלות כדי לממן את המגדלים היפים שלהם, עושי השוק שגובים את הפער בין מחיר ההיצע ומחיר הביקוש, כל הזבל הזה שנקרא קורסים  (שאפשר ללמוד בספר חינמי באינטרנט) שאומרים לכם שכל אחד יכול להצליח אך בעצם הם רק רוצים שתעבדו מול חברת השקעות שהם בחרו כדי להתחלק איתם בעמלות. אני אעז ואגיד שלאף אחד לא אכפת מכם! הם לא שמים עליכם קצוץ. הם רואים אתכם כשקל מהלך. הם צוחקים עליכם בחדרי חדרים שאתם כאלה פתאים. אני לא רוצה למכור לכם חלומות. אני רוצה לעורר פה חשיבה ביקורתית על כל הנושא ולתת לכם כלים איך לגשת לכל הנושא הזה של השקעות, מי השחקנים בשוק שרוצים לגבות מכם קופון עוד לפני ששמתם שקל אחד, ומעל הכול, אני רוצה שהכול יהיה פה חופשי לכולם ללא כל הפרעות!

ועכשיו, לחלק הראשון בסדרת המאמרים. מכירת אופציות יכולה להראות כמו דרך קלה ליצור הכנסה.  מה יותר פשוט ממכירת אופציות מחוץ לכסף ופשוט לחכות עד הפקיעה? ישנם הרבה אתרים ברשת אשר משווקים שיטה זו כגביע הקדוש של ההשקעות (ועוד מעזים לגבות על זה כסף!!). ישנם עוד מספר אנשים שאומרים ש-99% מהאופציות אינן פוקעות בתוך הכסף כדי להצדיק את האמרה הזאת. בבלוג הזה, אני לא מתכוון לשלוף הצהרות מן המותן, שלא כמו שאר האתרים בנושא ולכן החלטתי לבחון את הנושא בעזרת נתונים היסטוריים.

מדוע לבחון דברים היסטורית? כי נניח שגורו מפורום ספונג'ה אומר לנו כי מומלץ להיכנס למניות בתחילת כל חודש כדי להשיג יותר תשואה. אתם מסכימים איתי שהדבר ההגיוני לעשות הוא לראות גרף של תשואה של תחילת חודש מול תשואה בשאר הימים בחודש ולראות באמת אם יש הבדל? גורו ספונג'ה לא יראה לכם את הגרף הזה כי הוא רק זורק רעיונות אוויליים לאוויר כדי להראות שהוא יודע על מה הוא מדבר. למעשה, אם גורו ספונג'ה יראה לכם את הגרף אתם כנראה תתעלפו (במקרה הטוב) מהזוועות שהוא מציע וכנראה שהייתם רואים שאם בעבר הייתם מקשיבים לו, הייתם מפסידים את כל הכסף שלכם. הנשק היחידי של הפרט הוא בדיקה של רעיונות היסטורית כדי לקבל קצת מושג על אפילו אם להתחיל לחשוב אם הרעיון הוא טוב.

קצת על הנתונים

נתוני עסקאות שהיו בפועל (!) מנובמבר 2001 ועד ספטמבר 2009. כלומר כ-8 שנים של נתונים. העסקאות נדגמו במהלך יום המסחר כאשר היו הכי הרבה עסקאות (בד"כ באמצע היום).

בדיקה ראשונה

  1. בתחילת כל חודש, נסתכל על המדד, וניקח מרווח של 20 נקודות.
  2. בסוף החודש, נסתכל על המדד הקובע לפקיעה. כך נוכל לקבוע אם היינו כותבים אופציה במרווח של 20 נקודות, האופציה הייתה בתוך הכסף או לא. כלומר, נניח המדד הינו 800 בתחילת החודש. אנחנו רוצים לכתוב אופציית קול עם סטרייק של 820, ואופציית פוט עם סטרייק של 780 (כתבנו Strangle אם בא לכם להישמע מקצועיים). האם האופציות הללו היו רווחיות?

ועכשיו לתוצאות…תופים..

מהגרף אפשר לראות קצת סטטיסטיקה:

  • מספר הפעמים בהם מדד הפקיעה נמצא בתוך התחום: 41
  • מספר הפעמים בהם המדד נמצא מחוץ לתחום: 54

כלומר, ביותר מ 50% מהמקרים, האופציות אכן יפקעו בתוך הכסף!! (בהנחה שכתבנו שתי אופציות מחוץ לכסף במרחק של 20 נקודות כמובן).

כלומר, כבר אפשר להבין כי האמרה אינה נכונה. אך לא אסיים פה. האם עדיין אפשר לעשות כסף מהאסטרטגיה?

בדיקה שנייה

טוב עבדתי עליכם. זו לא בדיוק בדיקה שנייה, אלא פשוט רווח והפסד מן האסטרטגיה. נניח שהייתם מוכרים במחירי השוק של אותה תקופה ומחכים לפקיעה? כמה כסף הייתם עושים כל התקופה הזאת?

אז מה רואים בגרף? את הרווח המצטבר מהאסטרטגיה המדוברת. סך הכול היינו יוצאים עם רווח של 1000 ₪ בלבד. לא הרבה בשביל 8 שנים בלשון ההמעטה. אפשר גם לראות באיזו רכבת הרים היינו נמצאים. בשיא המשבר של 2008 כבר היינו מגיעים להפסדים של 12,000 ש"ח !! מה אפשר ללמוד מזה? לכתוב אופציות ולקוות לטוב זו אסטרטגיה גרועה! בפעם הבאה שגורו ספונג'ה אומר לכם לעשות את זה, תראו לו בבקשה את הגרף. האם אפשר לעשות שינויים לאסטרטגיה? כן! ועל זה בחלק השני.

כתיבת תגובה

