ראשי > בורסה, השקעות, שרלטן > למה אני לא קורא גלובס, דה-מרקר וכלכליסט ולמה גם אתה לא צריך בשום פנים ואופן

למה אני לא קורא גלובס, דה-מרקר וכלכליסט ולמה גם אתה לא צריך בשום פנים ואופן

אם שמתם לב, אני לא מתייחס בבלוג הזה לחדשות ופרשנויות פיננסיות (אם להיות כנים הבלוג גם יותר מידי חדש כדי לשים לזה לב, אבל זה מה שאני מתכוון לעשות). אני נותן בעיקר לנתונים לדבר בעד עצמם, כמו לדוגמה כשכתבתי פה על איך אפשר לעשות כסף באופציות. למעשה, אני לא חושב שצריך להתייחס בכלל לחדשות. החדשות מלאות בשטיפת מוח של מפרסמים עם אג'נדות סמויות יותר וסמויות פחות ואולי אפילו עכשיו יותר מתמיד בגלל המצב הכלכלי הקשה. הם יעשו הכל כדי למשוך גולשים לאתרים שלהם בן אם זה כולל הפחדות מיותרות  או הצגת "מומחים", כאשר בעצם למעשה מדובר בתוכן פרסומי לחלוטין!

אם אתם חושבים שאני מגזים, להלן ציטוי מספרו החדש של ג'יימס אלטושר, פרשן כלכלי עם ניסיון במדיה התקשורתי (תורגם בעזרת גוגל, במקור באנגלית):

"הדבר הטוב ביותר שאתה יכול לעשות זה להימנע מכל החדשות. בואו נסתכל על כמה נושאים מרכזיים. ראשית, מה הם הכישורים שלי כאן? עבדתי במשך שנים בתריסר חברות התקשורת. כתבתי לעיתונים ולטלוויזיה, אני כבר מלומד על תוכניות טלוויזיה, אני האשם הגרוע ביותר. אז אני יודע מה הם זוממים.

פעם אחרת הייתי מאחורי הקלעים של מופע חדשות. מראים בחדשות אתה האסונות שונים,הפחד הכלכלי, מניות יורדות, ממשלות מורדות, וכוליי..המפיק רכן אלי ואמר: ". אל תשלה את עצמך – כל זה הוא רק מילוי בין פרסומות" במילים אחרות, התקשורת חושבת שאתה אדיוט"

עכשיו אתם בטח חושבים שזה רק רלוונטי לתקשורת בארה"ב. אתם טועים. לטעמי זה יותר חמור בתקשורת הישראלית שבה אפשר לקנות אייטמים ולהופיע כמומחה.

אין ערך מוסף לחדשות פיננסיות

קודם כל אתם צריכים להוציא מהראש שלכם שיש ערך מוסף לחדשות הפיננסיות. להלן מספר דוגמאות:

  • אבי ג'וזף כהן, שהוצגה בערוץ 10 ובעיתון גלובס ככלכלנית ראשית בבית ההשקעות גולדמן זקס,  אמרה ביולי 2007 כי "שווקי המניות נמצאים כ-10 אחוזים מתחת לשווים". כולנו יודעים מה קרה ב 2008 לשווקי המניות שירדו מעל 50 אחוז מערכם.
  • פרשנים כלכליים עם אג'נדה לפרסום בית ההשקעות שלהם.
  • כמו שג'יימס אלטושר כתב. העיתון בדרך כלל מנסה להפחיד אותכם רק והוא נוטה לפרשנות שלילית. מה  שבסוף קורה הוא שהציבור מוכר את האחזקות שלו ללא שום הצדקה. למען האמת, דבר זה הוא חיובי לאלה מאיתנו שלא קוראים עיתונים ויודעים שהציבור מגיב בצורה מוגזמת.
  • יש יותר מידי תוכן פרסומי במסווה של מידע. בגלובס לאחרונה מראים על "אקדמיות" שבהן סוחרים עושים עשרות אלפי שקלים בחודש כאייטם חדשותי!

איפה כן להסתכל

אני לא רוצה להגיד שלא צריך לקרוא שום פרשנות כלכלית ושהכל מוטה לכיוון זה או אחר, פשוט צריך להיות זהירים וביקורתיים יותר. יש לי מספר המלצות (חוץ מהבלוג שלי כמובן) לבלוגים איכותיים, כאשר לצערי כולם באנגלית.

  1. אקונומיסט – במקום הראשון ללא ספק, המגזין אקונומיסט מספק את כל מה שאתם צריכים לדעת על מה שקורה בעולם עם פרשנות מדוייקת ומקצועית. מודל לחיקוי לכל עיתון שמתיימר לספק חדשות פיננסיות אך לא רק.
  2. מאקרו-מאן – פרשנויות כלכליות ברמה גבוהה ביותר מעובד בחברת קרן גידור בעילום שם.
  3. פאלקנבלוג – כלכלן ובלוגר מוערך בעל פרשנויות ברמה גבוהה מאוד עם נגיעות למחקר.

אני אמשיך לעדכן את הרשימה הזאת עם הזמן. בינתיים, אם יש לכם עוד דוגמאות לתעלולי התקשורת או המלצות לבלוגים, אודה לכם אם תכתבו בתגובות.

:קטגוריותבורסה, השקעות, שרלטן

להשאיר תגובה

